Националната агенция за приходите даде важни разяснения за декларирането и плащането на задължения от първи януари 2026 г.
Във връзка с въвеждането на еврото като официална валута у нас, от НАП правят следните уточнения:
Всички плащания са в евро - дори и в периода на двойно обращение
Всички публични вземания, установявани или събирани от НАП, се плащат единствено в евро.
Това е валидно и в периода на двойно обращение на евро и лева до 31 януари, тъй като всички плащания към НАП се извършват безкасово, а предвиденият в Закона за въвеждане на еврото в България период на двойно обращение се отнася единствено за плащания в брой.
В периода на двойно обръщение клиентите могат да заплатят задълженията си с лева само през банки или други доставчици на платежни услуги, които предоставят възможност за нареждане на безкасово плащане чрез внасяне на сумата за превода на каса.
В тези случаи към съответната сметка на НАП се нарежда превалутираната сума в евро.

Подаваме данъчните декларации в лева, но плащаме задълженията в евро
В данъчните/осигурителните декларации и другите документи, които се подават за периоди до 31.12.2025 г. включително, стойностите се посочват в лева, казват още от НАП.
Това се случва с всички документи, касаещи периоди от миналата година, но подавани през тази.
В декларациите, които се подават за периоди от 01.01.2026 г., стойностите се посочват в евро, дори когато периодът, за който се подава документът, включва период на двойно обращение на левове и евро, тоест от 01.01.2026 г. до 31.01.2026 г.
В коригиращи декларации и документи, ако периодът, за който се подава коригиращата декларация, е до 31.12.2025 г., стойностите се посочват в левове, а ако периодът е от 01.01.2026 г. стойностите се посочват в евро.

Дължимите суми, посочени в декларациите в левове, се плащат към НАП в евро. За целта дължимата сума в левове в декларацията следва да се превалутира и закръгли по правилата от Закона за въвеждане на еврото в България (ЗВЕБ).
В електронните услуги за подаване на декларации, които се попълват чрез екранна форма за периоди до 31.12.2025 г., сумите за внасяне/надвнесен данък ще се визуализират както в левове, така и в евро, като едновременно с това има пояснителни текстове относно това в каква валута следва да се въвеждат данните, в зависимост от периода на декларацията.
Новините на Darik Business Review във Facebook , Instagram , LinkedIn и Twitter !
Калкулатори
Най-ново
Гърция откри мина за злато и мед за над 2 млрд. долара на Халкидики
преди 16 минЛуксозната китайска марка HONGQI дебютира в България с четири модела (снимки)
преди 26 минКолко злато доби DPM Metals от мината край Крумовград преди затварянето ѝ
преди 1 часТурция открива днес високоскоростна жп линия до България: Влаковете развиват до 200 км/ч
преди 1 часОт първите марки до онлайн пратките: Как се променят българските пощи
преди 2 часаТръмп изключи Microsoft от програма за зелени карти, разследват и други IT гиганти
преди 2 часаПрочети още
„Йотова се плаши от Русия и Путин!“ Говори Бойко Станкушев
darik.bgДенков: Радев иска поданици!
darik.bgЮлиана Матеева: Реалистични са шансовете „Величие“ да отиде на балотаж!
darik.bgОктомври е Международният месец за борба с рака на гърдата: какво трябва да знае всяка жена
9meseca.bg