На 1 януари 2026 г. България официално въведе еврото като своя валута. Това поставя нови въпроси пред физическите лица, които отдават имоти за краткосрочен наем чрез платформи като Booking, Airbnb и други. В последния подкаст на Националната агенция за приходите (НАП) експерти разясниха как ще се облага тази дейност и в каква валута ще се декларират и плащат данъците.

Облагане на доходите
Евгения Попова, държавен експерт в Дирекция „Данъчно-осигурителна методология“, обясни, че след 1 януари 2026 г. няма промяна по отношение на облагането на доходите от краткосрочен наем на физически лица.
В повечето случаи доходите се облагат с патентен данък по закона за местните данъци и такси. За да се ползва този режим, лицата трябва да изпълняват няколко условия:
- Оборотът за предходните 12 месеца да е под 100 000 лева;
- Да не са регистрирани по Закона за ДДС, с изключение на специална регистрация по член 97а;
- Дейността да се извършва в места за настаняване с по-малко от 20 стаи;
- Да са регистрирани по закона за туризма в категории 1 или 2 звезди.
Ако тези условия не са изпълнени, дейността се облага като търговска, независимо дали лицето има регистрация по Търговския закон. В този случай данъкът е 15% върху годишната данъчна основа по член 28 от Закона за данъците върху доходите на физическите лица (ЗДДФЛ).

Деклариране на доходите
Нина Младенова, държавен експерт в Дирекция „Обслужване“, уточни, че физическите лица, обложени с патентен данък, подават декларация до 31 януари 2026 г. в Общината по местонахождение на имота. Ако дейността започва след тази дата, декларацията се подава непосредствено преди старта на наемите. Важно е, че декларациите ще се подават в евро.
Лицата, които са осъществявали такава дейност през 2025 г., трябва също да подадат годишна данъчна декларация в НАП (по член 50 от ЗДДФЛ) в периода 1 март – 30 юни 2026 г., като информацията в приложение №7 се попълва в лева.
Ако лицето се облага като търговец, съответните доходи се посочват в приложение №2 на годишната декларация, също в левове, но срокът за подаване остава същият.

ДДС и специална регистрация
Физическите лица, които отдават имоти краткосрочно чрез онлайн платформи и нямат обща регистрация по Закона за ДДС, трябва да се регистрират по член 97а от ЗДДС в срок до 7 дни преди получаването на първата доставка на услугата.
Това е специална регистрация, при която данъкът се дължи от получателя на услугата, без възможност за приспадане на данъчен кредит. Също така, доходите от краткосрочен наем се включват в облагаемия оборот за общата регистрация по ЗДДС и при достигане на прага за регистрация се подава заявление по реда на закона.
Валута на декларациите и плащанията
Всички плащания след 1 и 2 януари 2026 г. ще се извършват само в евро, дори ако декларациите се подават в левове. Това е ключов момент при подготовката на документи и изчисляване на данъчни задължения.
Новините на Darik Business Review във Facebook , Instagram , LinkedIn и Twitter !
Още по темата
- Цените на имотите в София растат с 11% в един квартал, а падат с 8% в друг
- Еврото потъна до 17-месечно дъно, доларът продължава да поскъпва
- Еврото се срина до 17-месечно дъно: Франция и Испания разтърсиха пазарите
- Любомир Георгиев: Не може да правиш квартал за 5000 души и после да чакаш общината да строи канали
Калкулатори
Най-ново
Shelly Group оцени офертата на Schneider Electric от 70 евро на акция като справедлива
преди 37 минЦените на имотите в София растат с 11% в един квартал, а падат с 8% в друг
преди 53 мин„Да не говорим повече за потенциала на България“
преди 1 часКакво представлява изключителната икономическа зона на България в Черно море?
преди 2 часаВилнюс има 6 еднорога и 61% зелени площи: Как малката столица привлича бизнеса
преди 3 часаДронове атакуваха търговски кораби в изключителната икономическа зона на България
преди 3 часаПрочети още
„Радев уверено върви към бърз провал!“ Анализ на проф. Огнян Минчев
darik.bg„Това убийство е симптом!“ Говори Александър Димов
darik.bgЗащо убиха Илиян Филипов? Схема за черно тото? Версиите според Атанас Чобанов
darik.bgОктомври е Международният месец за борба с рака на гърдата: какво трябва да знае всяка жена
9meseca.bg