От 1 август 2023 г. хората, които сами внасят задължителните си здравноосигурителни вноски (например трайно безработни, които не получават обезщетение за безработица и не се осигуряват от държавата, абитуриенти, неосигурени на друго основание и др.) и не са регистрирани като самоосигуряващи се по смисъла на Кодекса за социално осигуряване, дължат минимум 31.20 лева месечно.
От първия ден на август тази година е увеличен минималният месечен размер на осигурителния доход за самоосигуряващите се лица, като той вече е 780 лв. Съгласно Закона за здравното осигуряване, неосигурените на друго основание се осигуряват върху доход не по-малък от половината от минималния размер на осигурителния доход за самоосигуряващите се лица. Така здравноосигурителната вноска за тях се изчислява в размер на 8% върху месечен осигурителен доход не по-малко от 390 лв. и не повече от 3400 лв. месечно, пише darik.bg.
Срокът за внасяне на тези вноски е до 25-о число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят, напомнят от Националната агенция за приходите. . Здравноосигурителната вноска за август 2023 г. трябва да се внесе най-късно до 25 септември 2023 г. Всички, за които възниква задължение сами да плащат здравноосигурителните си вноски, подават в НАП и декларация Образец №7, припомнят още от приходната агенция.
НАП изпраща електронни писма до длъжници
Тя се подава електронно с персонален идентификационен код /ПИК/ на НАП или КЕП, чрез портала за електронни услуги или в офиса на приходната агенция в срок до 25-о число на месеца, следващ месеца, за който е възникнало задължението за внасяне на здравноосигурителните вноски на това основание.
Здравноосигурителните права на гражданите, които се осигуряват за своя сметка, се прекъсват, ако не са внесени повече от три дължими месечни вноски за период от 36 месеца. Периодът се брои до началото на месеца, предхождащ месеца на оказаната медицинска помощ. Прекъснатите здравноосигурителни права на гражданите се възстановяват, при условие, че заплатят всички дължими здравноосигурителни вноски за последните 60 месеца. Правата се възстановяват от датата на заплащане на всички дължими здравноосигурителни вноски за този период.
Гражданите могат да направят справка за здравноосигурителния си статус, както и да проверят периодите без данни за здравно осигуряване, чрез електронната услуга на НАП, която е със свободен достъп в Портала на НАП.
НАП пусна „калкулатор на загубите“
Справка за здравния статус клиентите на администрацията могат да направят и на телефон: 0700 18 700 /на цена, съгласно тарифата на съответния оператор/. Услугата е автоматична и изисква само въвеждане на ЕГН чрез клавиатурата на телефона. Освен това системата дава данни и за всички месеци и години, за които не са платени задължителните здравноосигурителни вноски. Справката за здравен статус по телефона работи 7 дни в седмицата, 24 часа на ден.
Новините на Darik Business Review във Facebook , Instagram , LinkedIn и Twitter !
Още по темата
- НОИ обяви размера на средния осигурителен доход за септември 2026 г.
- Покойници управляват фирми, сервитьори дължат милиони: Разкриха огромна измамна схема в Гърция
- НОИ: Средната пенсия нарасна с над 40 евро за година
- Как ще се управляват парите за втора пенсия? Срокът за избор на подфонд изтича скоро
Калкулатори
Най-ново
Благоевград събира хиляди сурвакари на традиционния фестивал през януари
преди 9 минКауфланд България смени Михаил Петров, разграничи се от изказванията му
13.11.2026Още глоби: КЗП санкционира две големи вериги с по 35 000 евро за нелоялни търговски практики
13.11.2026В този български град 39% от цигарите са без платен акциз
13.11.2026След инцидент с дете: КЗП с максимална глоба от 30 000 евро за търговска верига във Варна
13.11.2026Заплатите в един сектор скочиха с над 20% за година, но остават под 1100 евро
13.11.2026Прочети още
Брат и сестра в едно помещение: как да дадем лично пространство и на двамата?
9meseca.bg