Преминаването на растителна диета може да направи чудеса за вашето здраве.
Проучванията установяват, че ограничаването на червеното месо и наблягането на пълнозърнести храни, бобови растения и разнообразие от цветни плодове и зеленчуци може да понижи холестерола и риска от сърдечно-съдови заболявания, да предотврати диабет тип 2 и дори да удължи човешкия живот - да не говорим за живота на планетата.
Когато става въпрос за предотвратяване на диабет обаче, тези ползи са налице, само ако растителната диета е здравословна и ограничава силно преработени и пълни със захар храни. Това сочат резултатите от ново проучване, фокусирано върху 206 различни вида храни.
12-годишният анализ на диетичните модели на над 113 000 участници в изследването на UK Biobank - дългосрочно проучване на здравето на британците, поставя хората в четири категории въз основа на техния прием на пресни плодове, зеленчуци и пълнозърнести храни.

Участниците в първите 25% приемат предимно растителна храна с ниско съдържание на сладкиши, десерти, рафинирани зърнени храни и сладки напитки. Хората в долните 25% консумират много повече нездравословни храни на растителна основа.
В сравнение с участниците в най-ниското ниво, тези, които приемат най-много пълнозърнести храни, пресни плодове и зеленчуци и ограничават нездравословните опции, намаляват риска от диабет с 24%.
Това сочат данните от проучване, публикувано в списание Diabetes & Metabolism и цитирано от CNN.
Хората, които се хранят най-здравословно, имат по-нисък индекс на телесна маса и обиколка на талията, по-добри нива на кръвната захар и по-ниски нива на възпалителни процеси.
Ползата от тази диета се разпростира върху генетично предразположените към диабет и тези с други рискови фактори за болестта, като затлъстяване, установява проучването.

„Данните са наистина важни, особено за хората, за които се смята, че са изложени на висок риск от развитие на диабет тип две, тъй като показват, че те могат значително да намалят опасността, като следват здравословна растителна диета“, казва авторът на изследването и докторант в Queen’s University Belfast в Северна Ирландия Алиша Томпсън.
Въпреки това, онези, които се хранят с най-малко здравословна растителна диета, имат 37% по-висок риск от развитие на диабет тип 2, заедно с по-голяма обиколка на талията и по-високи нива на триглицериди (форма на холестерол), установява проучването.
Всъщност, затлъстяването е „ключов медиатор, който стои в основата на по-високия риск от диабет тип две сред хората, следващи нездравословни растителни диети“, казва съавторът на изследването Тилман Кюн, преподавател от Института за глобална продоволствена сигурност към Queen's University Belfast и председател на общественото здравословно хранене в Медицинския университет във Виена.

Какъв е основният механизъм?
Как здравословната растителна диета помага за превенцията от диабет тип 2? Чрез въздействие върху набор от антидиабетни механизми „включително нивата на кръвната захар и липидите, както и по-ниска телесна мазнина“, казва Кюн.
Друго откритие касае важната роля на бъбреците и черния дроб за намаляване на риска от болестта, според професора в Института за глобална продоволствена сигурност на Queen's University Belfast Аедин Касиди.
„За първи път показахме, че подобренията в метаболизма и функцията на черния дроб и бъбреците в резултат на здравословна растителна диета може да обяснят как тя намалява риска от диабет тип две“, казва Касиди.
Новините на Darik Business Review във Facebook , Instagram , LinkedIn и Twitter !
Още по темата
- Как да забавим деменцията с 13 години: 3 ключови фактора в средна възраст
- Novo Nordisk обяви първата държава от ЕС, в която ще пусне хапчето за отслабване Wegovy
- Проект за 23 млн. евро осигурява нов ветеринарен факултет и модерни здравни услуги в Северозапада
- Vehicle Motion Cues: Как скрита функция на iPhone помага срещу гадене при пътуване?
Калкулатори
Най-ново
Подаряват на DARA пожизнен семеен билет за всички музеи и археологически обекти в Бургаска област
преди 21 минПървите осем нови влака „Шкода“ влязоха в редовна експлоатация
преди 2 часаОсигуровки 2026 г.: Новите прагове и правила за работещи и самоосигуряващи се
преди 3 часаИспания отложи с 3 г. спирането на атомна електроцентрала
преди 4 часаBANGARANGA не може да бъде търговска марка: Патентното ведомство отказа регистрация
преди 4 часаРеколтата в Добрич: Колко пшеница, рапица и лавандула прибраха земеделците?
преди 4 часаПрочети още
Проверка на Дарик: Хаос в Бургас и абсолютен блокаж на големите хотели заради Евровизия
darik.bg„Убийството в Пловдив е само симптом!“ Говори Атанас Радев
darik.bgКой прецака София за „Евровизия“? Говори шефът на СОС!
darik.bgЯни Андреев от „Фермата“ ще става баща за трети път: „Вече съм най-богатият човек на света!“
9meseca.bg